במאמר ריכזתי מספר עצות פשוטות שיעזרו לכם כלקוחות לייעל ולפשט את תהליך העבודה מול השמאי
לקוחות רבים הפונים לקבלת שירותי שמאות לחוצים בזמן ומעוניינים לקבל את התוצרים בהקדם האפשרי.
מניסיוני, לקוחות המשתפים פעולה עם השמאי יכולים להקל על העבודה ולקצר את לוח הזמנים בצורה משמעותית.
אז הנה 5 עצות להתנהלות לקוח נכונה מול השמאי:
עצה מספר 1: אל תחכו לרגע האחרון.
אתם יודעים שתצטרכו שמאי? השאירו לעצמכם מרווח זמן שיאפשר לכם ולשמאי לעבוד לא בלחץ. מרווח זמן סביר לשמאות למשכנתה- לפחות שבועיים. שאר סוגי השמאויות- לפחות שלושה שבועות. זהו פרק זמן שיאפשר לכם לאסוף מספר הצעות מחיר, לקבל המלצות על השמאי וכו'.
כמובן שככל הנכס מורכב יותר נדרש יותר זמן לביצוע השומה.
עצה מספר 2: כנות וגילוי מלא.
למה הכוונה? חשוב ביותר- אם אתם מודעים מראש לאיזושהי בעיה בנכס, יידעו את השמאי מייד (בעיקר בשומות של משכנתאות). ברוב המכריע של המקרים השמאי יגלה את הליקוי במהלך העבודה. במקרה הטוב, הדבר עלול לגזול זמן מיותר. במקרה הרע, אם מדובר בליקוי שמונע את ביצוע השמאות מלכתחילה, אז אם הלקוח היה מיידע בשיחה הראשונית, השמאות לא הייתה מתחילה ולא היה חיוב כספי. במידה והשמאי נתקל בליקוי לאחר שהחל לעבוד, ביצע ביקור וכו, הלקוח יחוייב לפחות על חלק משכר הטרחה. וחבל.
התריעו מראש ומנעו עוגמת נפש מכל הצדדים.
עצה מספר 3: מסמכים.
בדרך כלל השלב הראשון בשמאות הינו איסוף מסמכים. דברו עם השמאי, בררו היטב מהם המסמכים הנדרשים והעבירו אותם במהירות האפשרית. אם אתם מרגישים שזה מסובך מדי בשבילכם, העזרו בעורך הדין שלכם ובקשו הנחיות בכתב (במייל).
כמה פשוט, ככה חשוב.
עצה מספר 4: שקיפות מול הדייר בנכס.
אם בנכס שבו מבוצעת השומה גר דייר, הסבירו לו באופן כללי את מטרת השומה ותאמו עמו את הביקור על מנת להבטיח את שיתוף הפעולה שלו.
עצה מספר 5: הביקור.
במהלך הביקור, על השמאי לסייר בכל חלקי הנכס, לצלמו ולערוך מספר מדידות מדגמיות.
על מנת שהביקור יהיה יעיל, רצוי מאוד שהוא יתקיים בשעות האור. יש לאפשר גישה לכל חלקי הנכס (להכין את המפתח של המחסן…). בזמן הביקור עצמו פנו את השטח כך שבתמונות לא יופיעו אנשים.
ומילה קטנה על סדר וניקיון- אז נכון, שמאי פחות רגיש למראה הנכס. ובכל זאת, כיור מלא כלים, מיטות הפוכות וחדרי רחצה מבולגנים אינם מראה אסתטי וגם לא מצטלמים טוב. לכן רצוי לדאוג שהבית יהיה מסודר בצורה סבירה.